17 December - 7 dagar kvar till julafton

Dagens tema - Jultraditioner

En vecka kvar till jul så därför tänkte jag avslöja lite om mig själv som ni nog inte visste! Jag är en traditionsbunden människa. Särskillt när det handlar om jul! Den ska se ut som den alltid har gjort. Tänk er Adofsson och falk - mer jul! Det är jag!!!

Det ska vara samma julgardiner i fönstren som det alltid har varit. Och jag ger mig inte! Mamma har dragit ett djupt andetag nu när jag har flyttat för nu kan hon välja sina egna julgardiner (Löjligt! hon har ju redan de bästa gardinerna). Jag har protesterat om någon har bestämt sig för att kasta ett sorts julpynt! Även om pyntet redan har sett sina klart bästa dagar så ska det stå där på jul. Det är bara så!


Om någon försöker ändra något under jul får den med mig att göra. Fråga bara min söta storasyster Anna. Hon är inte traditionsbunden för fem öre! Hon somnar till och med till Kalle Anka, om man ens lyckas tvinga ner henne framför TV:n kl tre. Det är inte OK om man firar jul med mig! Visst det är samma varje år men vad spelar det för roll! Tradition är att något förblir det samma år efter år! Klockan tre på julafton är helig tid! Så är det bara! Att Arne Weise slutade som julvärd var katastrof! Nu är det en ny person varje jul och alla ska göra något speciellt! Men det blir bara fånigt och inte alls lika bra! Nej tillbaka med Weise i rutan på julafton!

Julbordet ska innehålla Revbensspjäll, prinskorv, köttbullar och självklart skinka! Torkat kött är helt klar ett plus men det får jag ju faktiskt i år när jag ska till pappa och jultrakasera! =) Min älskade syster föreslog någon gång att vi istället skulle ha pajer på julbodet och ta bort allt det som tar tid att tillaga! Pajer på jul!? skulle inte tro det! Det kan man ju äta närsomhelst annars! Hon blev nedröstad väldigt snabbt! tro mig! Det är tänkt att man ska bli less på att äta julbord under julen! Det är ju så!

Tomten ska självklart komma, även om någon tror på honom eller inte! Han ska vara där med sitt vita skägg och sin stora mage! Det ska finnas glögg och hembakt godis! Pepparkakshuset ska stå där som vanligt! Och det ska vara gjort med glädje och inte med skicklighet! (detta skriver jag bara för att jag är totalt värdelös på att pynta pepparkakshus!)

Förra året fick jag en svartklädd tomte av syster! Det var ju mycket roligt måste jag säga... eller inte! Men den stackaren får stå bland alla mina andra rödklädda tomtar och visa exempel att det är fel! Men jag tycker faktiskt om svartklädda tomten ändå! Alla tomtar är faktiskt välkomna till mig!

Syster yster tycker att jag är för traditionsbunden men jag vet inte vad hon pratar om...


Kommentarer
Postat av: Jessica

Håller med dig Emma! Det är viktigt med traditioner och julmys. Själv så känner jag att jag tappat lite nu när jag bor själv. Men har fått en väldigt fin julgran och lila kulor!! Ibland blir det även bra med nytt! :D

2008-12-18 @ 18:45:14
URL: http://jessicaw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0