Över 1 miljard kronor!

Det är helt sjukt! Svenska spel ger varje år en viss andel av deras inkomst till svenska idrottsförundet. Jag läste på deras hemsida att det är ungefär hälften. Det går till ungdomsidrotten och så. Dit är det ju jättebra! Det hade säkert inte funnits någon Carolina Kluft eller Sanna Kallur utan denna satsning på idrotten.

Problemet i mina ögon är att det handlar om sådana fruktansvärda mängder pengar! Långt över en miljard kronor, och det är företagets vinst! Det gör mig lite orolig. För det visar att det spelas för otroliga mängder pengar i det här landet varje år. Spelberoende är en sjukdom som jämförs med alkoholism. Det är alltså mycket allvarligt. Ändå står de i TV och uppmuntrar till spelande och säger att det är en av de viktigaste delarna för våra ungdommars idrottande. De säger egentligen att de tycker att vi ska spela mer. Och eftersom pengarna går till sådana ädla ändamål så kanske så blir fallet. Jag ser på idrottsgalan varje år och det blir bara mer astronomiska summor för varje år. Men de splittrade familjerna som ett ressultat på detta spelberoende glöms bort. 

Jag har svårt att tro att någon skulle stå i TV och säga köp mer alkohol... 

Kommentarer
Postat av: Anna

Det är tyvärr så att vissa beroenden ses som mildrare än andra, även om de triggar igång exakt samma beteende hos människor och kan vara minst lika förödande. Det är inte bara spelreklam som är vanligt, alla komersiella tvkanaler kör ju på för fullt med alkoholreklamer numera sedan det blev lagligt. Tror helt enkelt inte vi kommer undan att företagen tjänar gigantiska pengar på vårt sätt att utveckla ohälsosamma beroenden till saker och ting.

2009-01-21 @ 10:44:30
URL: http://norrlander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0